24 jun 2019

Verse groenten winnen terrein in foodservicemarkt

Een smoothie ‘on the go’, snacktomaten bij een vergadering of een 80/20-diner in een sterrenrestaurant: in de groeiende foodservicemarkt zijn verse groenten een steeds belangrijker ingrediënt, merkt Bauke van Lenteren, Manager Convenience bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan.

Foodservice en conveniencemarkt

Omdat deze markt gefragmenteerd is, zijn er minder data beschikbaar dan van de retail. Van Lenteren: “De foodservice- en conveniencemarkt bestaat namelijk uit verschillende kanalen, zoals foodketens, restaurants, snijderijen en bedrijfscateraars. Tussen landen bestaan bovendien grote verschillen. Zo is in Frankrijk de catering voor scholen een grote bedrijfstak. In Groot-Brittannië zien we dat blurring - een mix van restaurant en supermarkt - in opkomst is. En in de Verenigde Staten is de out-of-homemarkt zelfs groter dan de retail, omdat consumenten vaker buiten de deur eten dan thuis. De verhouding is daar 70%-30%.”

Meer groente

Hoewel de ontwikkelingen per land anders zijn, groeit de markt overal. Cijfers laten verder zien dat het aandeel verse groenten binnen de foodservice toeneemt. De Nederlandse horeca kocht in 2018 10% meer groente en fruit dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van GroentenFruit Huis. Salades, groentemixen en tomaten zijn de hardlopers. Van Lenteren: “Sterrenkok Niven Kunz was één van de voorlopers van de Dutch Cuisine. Hij lanceerde 80/20 - meer groente dan vlees op het bord - en inspireerde zo andere koks. Ook op het European Convenience Forum in Hamburg werd die trend gesignaleerd. Onderzoek wees uit dat de out-of-homemarkt in Duitsland de grootste afnemer is van vers gesneden groente en fruit.”

Voor elke snack een eigen ras

Van Lenteren verwacht dat die trend blijft doorzetten. Met innovaties speelt Rijk Zwaan erop in. “Voor elke toepassing hebben wij een ras, dat tegemoet komt aan de wensen van het restaurant, de foodketen of de cateraar. Voor de populaire Caesarsalad is onze bindsla met de KnoxTM-eigenschap een uitkomst. Voor ieder broodje - de klassieke sandwich, hamburger of flatbread - hebben we de perfecte sla. Onze Wrap Lettuce kan zelfs het broodje vervangen. Extra grote tomaten dienen als topping op de hamburger, veelzijdige babyleaf spinazie is ideaal voor een gezonde smoothie of lunchsalade.”

De komende maand zet Rijk Zwaan deze én andere toepassingen voor de out-of-homemarkt in de schijnwerpers. Van Lenteren: “Zo maken wij het voor de foodservice nog aantrekkelijker om voor groente te kiezen.” That’s how we share a healthy future.

Ga naar de Convenience-pagina voor meer informatie over onze activiteiten in deze markt. 

Convenience shelf