Het verhaal van Dennis

‘Specialties brengen we samen onder de aandacht’

Paars, graffiti, wit, groen, ovaal, rond en eivormig. Dennis van Luijk teelt aubergines in alle kleuren en maten op zijn drie hectare grote bedrijf in Wateringen. Samen met Rijk Zwaan brengt hij exclusieve soorten onder de aandacht van zijn klanten.

Lot uit de loterij

‘In 2016 nam ik het bedrijf van mijn vader Ted over. Na mijn studie koos ik voor het ondernemerschap omdat de teelt van aubergines mij zo aanspreekt. De arbeid is goed te plannen, de markt is kleinschalig, het sorteren is maatwerk. In 2017 kregen wij er via een collegateler specialties bij. Dat was een lot uit de loterij, want daarmee kunnen we ons onderscheiden. Ik teel zowel voor supermarkten als voor de horeca. Via The Greenery ben ik vaste leverancier van Jumbo. Via Eminent Food liggen onze bijzondere aubergines in de Verenigde Staten en Scandinavië op het bord.’

Presentatie over Pallada

‘Met Rijk Zwaan heb ik een erg goede band. Ik teel onder meer de paarse aubergine Beyonce RZ, de graffiti Angela RZ en de groene Samantha RZ. Nieuw is de Italiaanse ronde, die we samen onder het label Pallada op de markt brengen. Het is een bolvormige, lichtpaarse aubergine met een witte rand. Echt een kunstwerk, zo mooi. De smaak is zoeter, sappiger en fruitiger. De foodbloggers die vorige zomer op mijn bedrijf waren, vonden hem heerlijk. Samen met Rijk Zwaan hebben we een professionele presentatie over Pallada gemaakt, die deze specialiteit onder de aandacht brengt bij mijn klanten.’

Nieuwe aubergines op proef

‘Naast overleg over de teelt en promotie doen we meer samen. Mijn vader Ted verzorgt op ons bedrijf de aubergineproeven van Rijk Zwaan. Noviteiten gaan naar het Trial Center in Kwintsheul, naar het Retail Center in Berlijn en naar beurzen voor retailers, handelaren en koks. Het voordeel is dat wij als eerste innovaties zien. Met vertrouwen zie ik de toekomst tegemoet, zelfs in deze onzekere tijden. Groenten worden steeds belangrijker, omdat ze gezond en lekker zijn. Aan ons de taak om aubergines vaker op het menu te zetten, samen met Rijk Zwaan en onze klanten. In Zuid-Europa eten consumenten namelijk vijftig keer zoveel aubergines als in Nederland. Er is nog genoeg groei mogelijk.’