News - 01-07-2025
Veggies First lanceert eerste campagne
Wereldwijd eten de meeste mensen consequent te weinig groenten. Daarom is Veggies First gelanceerd: een internationaal initiatief dat zich inzet om de groenteconsumptie te verhogen.
Missie: Het stimuleren van groenteconsumptie onder jongvolwassenen
Het initiatief richt zich voornamelijk op Generatie Z en jonge millennials (leeftijd 24-32), een groep die volgens onderzoek gezond wil eten, maar worstelt met gemak, prijs en beschikbaarheid.
“Onze ambitie is om groenten centraal te stellen in het dagelijks leven, niet als bijgerecht, maar als het natuurlijke startpunt van elke maaltijd,” zegt Annelies Blaauwkamer, brand manager Veggies First. “Die transformatie begint met het creëren van omgevingen waar gezonde keuzes makkelijker zijn; thuis, in supermarkten, kantines en restaurants.”
Van bijgerecht tot middelpunt
Veggies First wil groenten letterlijk en figuurlijk op de eerste plaats zetten door ze meer zichtbaarheid te geven in de winkelschappen, aantrekkelijker gepresenteerd in maaltijden en meer emotioneel geladen als gezonde én lekkere keuze.
Gezonde gewoonten beginnen bij de omgeving
Volgens professor dr. Renger Witkamp, hoogleraar voedingsbiologie aan Wageningen University & Research, vindt gedragsverandering alleen plaats als de omgeving deze ondersteunt.
"Grofweg 80% van het aanbod in de supermarkt is ongezond. Als we willen dat mensen betere voedselkeuzes maken, moeten we beginnen op de plekken waar voedselbeslissingen worden genomen - in kantines, restaurants en supermarkten. De gezonde optie moet ook de makkelijke zijn."
Een initiatief met internationale ambitie
Veggies First zet zich in voor gedragsverandering op lange termijn en het bevorderen van een gezondere eetcultuur, eerst in Europa, uiteindelijk wereldwijd. We nodigen ook andere partijen uit om zich aan te sluiten.
“Of je nu een supermarktmanager, een kantinebeheerder of een voedselontwikkelaar bent - iedereen kan bijdragen aan een omgeving waarin groenten een vanzelfsprekende en aantrekkelijke keuze zijn,” besluit Blaauwkamer.
Bekijk onze eerste campagnevideo:
Veggies First is een merk geïnitieerd door Rijk Zwaan, met als missie groenten structureel aantrekkelijker, toegankelijker en zichtbaarder te maken in het dagelijks leven. Het is een herpositionering van het voormalige merk Love My Salad. Lees meer: www.veggiesfirst.com