Tatayoyo, een tropisch avontuur

Maak kennis met Tatayoyo, onze bekroonde, grote kant-en-klare snackpaprika, boordevol smaken. Laat je verrassen en verken het onbekende.

Tatayoyo®

Alles over Tatayoyo®

Toen de telers van Rijk Zwaan een 'wilde' paprika ontdekten die barstte van de smaak, zagen ze dit meteen als een kans om iets unieks te creëren. Ze spanden zich in om deze genetische eigenschappen te veredelen tot een commercieel ras, waarbij ze ervoor zorgden dat de paprika niet alleen een kenmerkende smaak kreeg, maar ook een aantrekkelijke kleur en een herkenbare vorm. Na jaren van rassen kruisen werd Mitayo, de eerste commerciële paprika, geboren. Daaropvolgend onderzoek heeft de intuïtie van de telers bevestigd; zowel consumenten als chef-koks zijn dol op de uitzonderlijke smaak ervan.

Barstensvol smaak

De mix van aroma's die je ervaart als je de unieke Tatayoyo-paprika eet, lijkt meer op de fruitige tonen die wilde paprika's kenmerken. De sterkere smaak, intensere zoetheid en grotere aanwezigheid van de aroma's, waarvan er veel ook in verse kruiden, tropische vruchten en zelfs in goede wijn worden aangetroffen, zorgen ervoor dat Tatayoyo echt een nieuwe ervaring in de paprikacategorie creëert. De paprika is heerlijk om rauw te eten, als een vrucht, en de smaken worden zelfs nog meer verfijnd als Tatayoyo als ingrediënt aan warme gerechten wordt toegevoegd. De prettige nasmaak houdt het gevoel van een tropische avontuur nog langer in stand.

Klaar om te eten

Behalve de smaaksensatie is er nog iets dat de Tatayoyo-paprika van andere paprika's onderscheidt: het handige formaat, dat perfect in lunchtrommeltjes past. Daardoor kan Tatayoyo worden gepositioneerd als kant-en-klaar concept dat onderweg kan worden gegeten, net als een appel, of als gezond tussendoortje kan worden geserveerd. Een Tatayoyo per dag is genoeg om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C binnen te krijgen. Als extra bonus hebben Tatayoyo-paprika's bijna geen zaden, waardoor ze nog lekkerder wegeten.

Ontdek het onbekende

Het unieke smaakprofiel van Tatayoyo zal bijna zeker consumenten verrassen omdat ze waarschijnlijk nog nooit zulke aroma's hebben geproefd als ze een paprika aten. In een recente smaaktest vond 89% van de consumenten de Tatayoyo in gekookte vorm lekker, terwijl slechts 50% de smaak van een gekookte Blocky lekker vond. Chef-koks hebben ook een duidelijke voorkeur voor Tatayoyo en kenden de paprika drie sterren toe van het International Taste Quality Institute (ITQI). De uitzonderlijk zoete en intense smaak kan worden verklaard door de hoge brix-waarde van circa 10 en het aromatische profiel; 19 van de vluchtige stoffen in Tatayoyo verschillen van die in bestaande paprika's. Dankzij deze factoren en zoals bevestigd door consumentenonderzoek en het ITQI, biedt Tatayoyo een geheel nieuwe ervaring in de paprikacategorie. Bent u klaar om het onbekende te ontdekken?

Tatayoyo-partners

Het eerste ras in het Tatayoyo-assortiment is Mitayo RZ. Dit ras wordt geteeld door een selecte groep telers in verschillende landen voor onze retail- en handelspartners. Alleen producten van topkwaliteit worden aangeboden onder het Tatayoyo-merk, zodat consumenten zeker weten dat ze altijd de uitstekende volle aroma's zullen ervaren.

Tatayoyo wins fruit logistica

Barstensvol smaak met als resultaat een
prijswinnend product

Tatayoyo heeft in zijn jonge bestaan al in twee wedstrijden uitgeblonken. In 2021 werd de paprika beoordeeld door het International Taste Quality Institute (ITQI), waarbij chef-koks duidelijk de voorkeur gaven aan Tatayoyo: ze kenden de paprika de maximale drie sterren toe. Een ITQI-panellid prees de „heerlijke smaak met een perfecte mix van zoetheid en aroma”. Fastforward naar 2023, waarin Tatayoyo de Fruit Logistica Innovation Award te pakken kreeg en meer dan 80 andere innovaties overtrof.
undefined

Laat je inspireren op ons
consumentenplatform

Om onze partners te ondersteunen bij de introductie van Tatayoyo in het schap en om consumenten het verschil te laten begrijpen tussen een normale paprika en deze kant-en-klare paprika met barstensvolle smaken, creëren we een marketingtoolbox met verpakkingen, campagnes en een consumentenwebsite. Op deze manier dagen we de consument uit om het onbekende te ontdekken.
Komkommer, paprika en peper
undefined
Komkommer, paprika en peper
Erwin Weerheim
Account Manager/Crop co-ordinator